پانکراس مصنوعی به عنوان یک روش درمانی برای زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1

18 اوت 2016- در یک پژوهش با شرکت 16 زن باردار 16 تا 44 سال، تکنولوژی پانکراس مصنوعی حلقه ی بسته برای نظارت مداوم بر مقدار قندخون و ارائه ی میزان مناسب انسولین آزمایش شد. چهارده نفر از این افراد از پانکراس مصنوعی بصورت روزانه در طول بارداری و در هنگام زایمان استفاده کردند و همه ی افراد شرکت کننده کودکان سالمی را بدنیا  آوردند.

یافته های این تحقیق نشان داد کنترل قندخون در افراد استفاده کننده از پانکراس مصنوعی 25 درصد نسبت به دو زن دیگرکه تحت درمان با پمپ انسولین و سنسور گلوکز بودند(گروه کنترل) بهبود یافته است.

نویسنده ی ارشد این پژوهش، دکتر Stewartاز انستیتوی علوم متابولیک در دانشگاه کمبریج می گوید: مدیریت دیابت نوع 1 در بارداری کار واقعاً دشواری است، تغییرات هورمونی در حین باراری پیش بینی دوز مورد نیاز انسولین برای هر زن باردار را مشکل تر می کند.

پانکراس مصنوعی بطور خودکار مقدار انسولین مورد نیاز را برای کنترل بهتر قندخون به بدن تحویل  می دهد، ما خوشحالیم که این فن آوری به یک درمان واقعی برای زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1، نزدیک ‌تر شده است. کنترل قندخون درافراد مبتلا به دیابت بویژه در زنان باردار بسیار مهم است زیرا بالا بودن قند خون یا نوسانات قند خون می تواند به عوارضی مانند تولد نارس، تولد نوزادانی با وزنی بالاتر ازحد طبیعی، نیاز به مراقبت‌های ویژه از نوزاد، مرده زایی و مرگ و میر نوزادان منجر شود. بر اساس یک بررسی ملی از هر دو نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به دیابت نوع 1، یکی از عوارض مرتبط با دیابت رنج می برد.

دکتر Robertsonمدیر تحقیقات در مرکز دیابت بریتانیا می گوید: تکنولوژی پانکراس مصنوعی پتانسیل تبدیل شدن به یک روش درمانی برای دیابت نوع 1 بویژه برای زنان مبتلا به این بیماری در دوران بارداری که خود سبب بروز چالشهایی در مدیریت قندخون می شود را دارد. این مطالعه نشان دهنده ی یک پیشرفت واقعی در جهت کمک به کنترل دیابت در زنان باردار است. یافته های این تحقیق درمجله ی New England journal of Medicineمنتشر شد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/artificial-pancreas-could-transform-treatment-for-paegnant-women-with-type-1-diabetws-96984329.html